Case: Zielony Burowiec - velostrada - Katowice dla mieszkańców, nie dla deweloperów! Przejdź do treści

Case: Zielony Burowiec - velostrada

  Burowiec, to z kolei patologiczny przykład zastosowania specustawy mieszkaniowej (tzw. "lex dewloper") do kształtowania przestrzeni publicznej zgodnie z potrzebami biznesowymi dewelopera (przedsiębiorcy), a przeciw mieszkańcom miasta.

 

  Burowiec (znany w przestrzeni medialnej pod nazwą "Zielony Burowiec") stał się sprawą głośną, a może i przełomową, z powodu zasięgu społecznego jaki osiągnął: ponad 30 tys. odwiedzin strony www, blisko 3 tys. obserwujących fanpage na FB, kilkakrotne audycje lub materiały w TVP3, TVS, TVN24, Radio Katowice, Radio Eska, liczne publikacje w Gazeta Wyborcza, Dziennik Zachodni, Fakt, wielokrotna obecność na popularnych portalach internetowych jak katowice24.info, infokatowice.pl itd. Było dużo zaskakujących akcji, jak rozdawanie ulotek na World Urban Forum czy oddolnie zorganizowane spotkanie z radnymi w Domu Kultury i taksówki dowożące bezpłatnie chętnych na miejsce planowanej inwestycji, były tysiące ulotek rozprowadzonych w dzielnicy, manifestacje przed Urzędem Miasta, wielkie emocje publiczności podczas sesji Rady Miasta.

 

  Od strony społecznej ocena sprawy wygląda dramatycznie - setki protestów mieszkańców, 8 negatywnych opinii znanych urbanistów, 2 negatywne uchwały Rad Dzielnic, negatywna uchwała Młodzieżowej Rady Miasta i . . . . . wszystko zdawałoby się na nic. Prezydent Katowic, wiceprezydenci i większość w Radzie Miasta konsekwentnie "przepchnęła" wniosek firmy Pietrzak B.B. Sp.k., a potrzebowała do tego aż 3. sesji Rady Miasta. Przy czym ostatnią, wreszcie zwycięską dla dewelopera sesję trzecią, zwołano w pośpiechu jako sesję "nadzyczajną" tuż po długim weekendzie, 9 maja br. o godz. 8:00, gdy 2 radnych opozycji było jeszcze poza granicami kraju. Dodatkowego smaczku dodała sprawie tego terminu informacja z 19 maja br., gdy dowiedzieliśmy się, że Pan Bogdan Pietrzak został mianowany  ..... konsulem honorowym Gruzji w Katowicach, a gratulacjom ze strony Prezydenta Miasta Katowice nie bylo końca.

 

  Od strony merytorycznej, ocena wygląda jeszcze gorzej. Osiele 48 domków dwurodzinnych zaplanowano . . . . .  na samym środku optymalnego śladu planowanej velostrady Katowice-Sosnowiec, mimo ogłoszonego 28 grudnia 2022 r. przetargu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na jej dokładny przebieg, bez znajomości wyników prac.

 

  I na dodatek sensacja - jak wykryli mieszkańcy, dokumentacja inwestora przygotowana przez Biuro Projektów "Forma" arch. Radosława Kuberskiego zawierała falszywe informacje nt. rzekomej drogi uczniów do szkoły. Drogę poprowadzono w poprzek muru betonowego 2-metrowej wysokości, a alternatywy zgodnej ze specustawą nie ma, więc wniosek "lex deweloper" inwestora w ogóle nie powinien zostać przez Prezydenta Miasta Katowice poddany pod głosowanie w Radzie Miasta (patrz zdjęcia na zakończenie zakładki). 

 

  Jaki stan prawny mamy dzisiaj? Uchwałę "lex Burowiec" Rady Miasta Katowice z 9 maja 2023 r. zaskarżyło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach troje mieszkańców miasta reprezentowanych przez kancelarię mec. Artura Walkowicza, a do sprawy (sygn. II SA/Gl 1093/23) przystąpiło po ich stronie Stowarzyszenie Prawo-Ekologia-Zdrowie.  Wyrokiem z dnia 27 maja 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał kontrowersyjną uchwałę "lex Burowiec" za wydaną niezgodnie z prawem. Inwestor złożył skargę kasacyjną, ale wyrokiem z dnia 26 listopada 2024 r. Naczelny sąd Administracyjny skargę inwestora oddalił i  tym samym utrzymał w mocy wyrok WSA, a uchwała "lex Burowiec" ostatecznie utraciła moc (w NSA sygn. II OSK 1990/24). 

 

   Na marginesie sprawy "lex Burowiec" wychodzą coraz ciekawsze informacje o zasadach współpracy Miasta Katowice z biznesem w sprawie działek. Okazało się, że w ->porozumieniu jakie 20 maja 2022 r. zawarły Katowice, Sosnowiec i GZM, Miasto Katowice zobowiązało się do działań na rzecz odzyskiwania działek po nieczynnej linii kolejowej na  planowanej trasie velostrady Katowice-Sosnowiec. Tymczasem gdy 8 lipca 2022 r. fima Pietrzak B.B. Sp.k. zakupiła działki kolejowe na Burowcu, nie tylko nie doszło do skorzystania z prawa pierwokupu przez Miasto Katowice, ale wręcz przeciwnie - Miasto Katowice uchwałą "lex deweloper" z 9 maja 2023 r. przekształciło działki pod velostradę z niebudowlanych ("tereny kolei") w budowlane. Skutek? Pietrzak B.B. Sp.k. pismem z 9 sierpnia 2024 r. zaoferował ich odsprzedanie pod velostradę w cenie 10.000.000 mln zł netto, co daje cenę m2 około 750 zł netto, podczas gdy uprawniony rzeczoznawca wyceniał działki kolejowe w tym pasie na około netto 84-92 zł/m2. Bez komentarza.

 

  Więcej informacji na ten temat na ->profil-FB i ->strona-www, przy czym na tej ostatniej szczególnie polecamy podstronę z informacją jak w kluczowym momencie głosowali radni Katowic, łącznie ze zdjęciami tych na których nie ma co liczyć

  Kolizja - osiedle dla dewelopera, czy velostrada Katowice-Sosnowiec dla mieszkańców aglomeracji 😠:

ZB_velostrada

 

  Droga do szkoły przez mur - takie rzeczy, to tylko w Katowicach 😎:

ZB_mur